Huomenna sunnuntaina ajetaan Jämsässä maailman parhaalla erikoiskokeella poikkeuksellinen kisa: Ouninpohja Ralli. Kisa on Ari Vatasen 70-vuotisjuhlaralli, mutta sillä on myös aivan erityinen merkitys Tuomakselle.
"Metrinmittaisesta pikkupojasta lähtien minulla on ollut unelma saada ajaa ralliautolla Ouninpohjan pikataival. Ja juuri tähän suuntaan, mihin se nyt ajetaan. Lukuisat kerrat siellä on tullut käytyä MM-rallia katsomassa, Hotelli Jämsän aulassa Alenin kanssa morjestettua, Pienamissa kotipihalla Ouninpohjan leikkipikistä pyörällä ajettua ja tommimäkisinä ja juhakankkusina haastatteluja annettua, mutta nyt sitten pääsen oikeasti tämän hienon pätkän ajamaan! Onhan tää ihan uskomattoman hieno juttu! Huominen kisa tulee olemaan muutenkin erityinen, koska tämä on meidän ensimmäinen nuottikisa. Se tuo vielä aivan uutta hohtoa tähän juhlapäivään. Puhumattakaan siitä, että samassa luokassa on eniten osallistujia ja mukana aivan Suomen huippukuskeja saman luokan autoilla: Leevi Lassila SM5 luokan sarjakakkonen, Tuukka Kauppinen saman luokan SM sarjan kuutonen, Aki Sahila, joka on ajanut kolme kautta Ranskan rallisarjaa ja tietysti Nuutti Korhonen, jonka kanssa kisataan junioreiden SM-sarjassa. Mielenkiintoista nähdä, miten lujaa nämä huippukaverit, joilla on 3-5 kertainen määrä startteja itseen verrattuna, oikein menevät. Ja vaikka muut puristais Kakaristossa, niin me tullaan hymyssä suin ja siihen on nyt syynsä!", kuvailee Tuomas ennakkotunnelmiaan tähän aivan erityiseen kisaan.
Ari Vatanen kartturinaan Rita Vatanen (rouvaa pääseekin vähän ripeämmälle sunnuntaiajelulle....) starttavat nrolla 1 EK:lle klo 11:46. Tuomas ja Ari starttaavat kisaan nrolla 48.
02.02.02 eli 20 vuotta ja muutama kuukausi sitten Pienami Motorsportin manageri Tapani Huikuri kartturinaan Risto Hyvätti ajoi Hotelli Jämsä rallin, jossa oli mukana myös Ouninpohjan erikoiskoe. Tänään reitille starttaa Tuomas Huikuri kartturinaan Ari Pääkkönen ja tänään vasta ajetaankin Ouninpohjaa! Kait se sitten on niin, ettei niitä omenoita kannata hirmu kaukaa siitä omenapuun juuresta etsiä....
"Meillä oli tavoitteena saada tähän AUK Jämsän Äijien Ouninpohja Ralliin kaksi autoa Pienami Motorsportin väreissä, joissa kummassakin olisi lukenut ikkunassa T Huikuri, mutta valitettavasti se ei nyt onnistunut. Ihan niin kuin kaikilla muillakin aloilla tuppaa nyt olemaan haasteita toimitusten kanssa, niin sama koskee myös kilpa-autojen osia. Nyt rakenteilla olevan F-ryhmäläisen lukkoperästä tuli perjantai-aamuna vasta tullauksen ennakkoilmoitus eli ei ihan kerinnyt näihin kinkereihin. Harmi, koska olisi ollut tosi hienoa päästä molempien osallistumaan, mutta nyt kävi näin ja hauskanpito jäi Tumen ja Arin vastuulle.", summailee tilannetta manageri.
Hirvosen Mikko totesi Ouninpohja Rallin jälkeen, että "Henri Haapamäki RX 2022 hyppäs suoraan syvään päätyyn ja aloitti nuotin luku uran yhdeltä vaikeimmista pätkistä maailmassa" No meidän Focuksella oli liikkeellä kaksi kaveria, jotka hyppäsi kanssa sinne syvään päätyyn...
"Pitäähän se tunnustaa, että kun tultiin ekalta nuotituslenkiltä, niin pikkuisen meinasi puskea hikeä, että mihinkähän sitä nyt tuli ryhdyttyä. On se Ouninpohja niin huima pätkä. Meidän kannalta oli todella hienoa, että nuotituskierroksia ei oltu rajoitettu kuin kellonajoilla. Saatiin kiertää muutama kerta ihan rauhassa ja kyllä se sieltä alkoi löytyä. Nuotti jäi vähän varovaiseksi ja sitä mukaan hitaaksi, mutta parempi ehkä näin tässä vaiheessa. Ekalla vedolla tultiin tietenkin vähän tunnustellen. Lopussa ajettiin parikin autoa kiinni ja Kakaristoon tultiin kolmen auton letkan viimeisenä. Letkan keskimmäinen ohitettiin. Aikaa vähän kului ja oisko vähän turhauttanut, kun tultiin hiukan liian lujaa Salinmäentiellä Mäkisen hyppyyn. Focus putosi etukulmalleen, jousitus pohjasi, iskaritolppa vääntyi ja oikea etupyörä oli mutkissa vähän samassa asennossa kuin vanhoissa rättisitikoissa. Huollossa tutkittiin vauriot ja todettiin, että mitään ei ole niin pahasti rikki, etteikö uskaltaisi ajaa sitä toista vetoa, vaikka auto olikin melko mahdoton ajettava. Sovittiin, että mennään varovasti. Eli käytännössä parannettiin aikaa vain muutama sekunti. Lopputuloksena luokan viides sija kovassa seurassa ja ekassa nuottikisassa on tavallaan ihan ok, mutta oishan se toinen veto ollut hieno vetää niin, että etupyörät on edes suunnilleen samassa linjassa. Tästäkin huolimatta tuon pätkän ajaminen just niin hieno kokemus kuin, mistä oli haaveillut. Ensi viikon Seinäjoen SM-kisaa ajatellen kävi mieletön tuuri, kun hyllyssä oli rakenteilla olevaa vähän ripeämpää autoa varten uusi Bigemin alusta, jossa etutolpilla täsmälleen samat mitat. Vaihdetaan vaan yläpäät tämän luokan sääntöjen mukaisiksi, tarkistellaan suuntaukset, pikku testit ja sitten kohti Pohjanmaata.", summailee Tuomas viime viikonlopun ainutlaatuista kisaa.
SM-sarja jatkuu Seinäjoella 17.-18.6. kahden päivän kisalla, jonka kokonaispituus on 469km, erikoiskokeita on kahdeksan ja niille kertyy EK kilometrejä yhteensä 129km. Ihan kunnollinen kisaviikonloppu siis tulossa!
Comments