Tekniikkamurheet varjostivat Jyväskylän SM-rallia
- Pienami Motorsport
- 5 days ago
- 2 min read
Monille rallipiireistä tuttu Jaakko Lavio, tuo Jämsän oma Tommy Taberman, joka niin osuvasti sanoittaa moottoriurheilun iloja ja suruja, on todennut: ”Juuri, kun luulet, että kaikki menee hyvin, niin jo alkaa tulla vasaraa hampaisiin.”

Viikonloppuna ajettiin Jyskylässä SM-sarjan viides osakilpailu. Aivan viimeisen päälle järjestelyt, huoltoparkki MM-rallin puitteissa, hieno reitti, kotikisa ja tiimin molempien kuskien odotukset viime kisojen vaikeuksien jälkeen korkealla. Ja niinhän siinä sitten kävi, että ei muuta kuin vasaraa hampaisiin! Tapahtumat olivat lähinnä absurdeja!

Onni Järvinen ja Jaakko Jäntti starttasivat kisaan SM-sarjan luokkien ulkopuolelle, mutta kyllä nämä reitit saa innostumaan, olipa sitten sarjassa tai ei. Perjantai-illan EK1 Opelilla ripeästi Laajavuoren päälle, helvetillinen pauke ja moottori sammuu. Ääniefektit oli sitä luokkaa, että eipä kiinnostanut kokeilla, lähtiskö se siitä vai ei. Auto traileriin ja kotiopäin. Vika osoittautui lopulta sähköviaksi eli isommilta remonteilta säästyttiin.
Tuomas Huikurin ja Joona Rönkön taistelu alkoi jo nuotituksessa – Tuomas oli saanut jostain jonkun mahapöpön ja koko nuotitus oli ihan tuskaa. Perjantai-illan Laajavuoren EK1:sen läpivientiä ei edellisen lisäksi ainakaan auttanut se, että kuskin silmälasit oli hotellin yöpöydällä.

Lauantai-aamun EK2 lähti sitten jo liikkeelle pirteämmällä ilmeellä, mutta eipä tarvinnut pitkään odotella, niin jo tuli tekniikka sotkemaan kisaa. Auto ilmoitti öljynpaineiden pudonneen 1barin paikkaille ja tietokoneen ruutu välkkyi STOP-STOP-STOP. Varovasti pätkän loppuun ja tarkempaa analyysiä: anturivika. Kisa jatkui, mutta ennen huoltoa oli vielä EK3 ajettavana, eikä punaisten valojen välkkyminen kabiinissa juurikaan edistä keskittymistä ajamiseen. Huollossa uusi anturi paikalleen ja ei muuta kuin eteenpäin.
EK4 ja 5 – lenkillä oltiinkin sitten jo täystuhon partaalla – täysvauhtisessa mutkassa kallistuksenvakaaja poikki ja auto muuttui täysin holtittomaksi. Ehjänä kuitenkin EK:n maaliin ja kohti huoltoa.
Tuollaiselle vialle ei ole huollossa juurikaan tehtävissä, koska tällaista ongelmaa ei pitäisi olla, eikä siihen ole mitenkään varauduttu. EK6:lle ja EK7:lle iskareiden säätöä, että auto rauhoittuisi edes hieman, mutta minkäänlaisesta ajettavuudestahan ei voinut enää oikein puhua.
Lopulta yli 3min kärjen perässä maalissa. Luokassa oli kuitenkin niin monta sarjan ulkopuolista osallistujaa, että 8. sijasta huolimatta Jyväskylästä lähti matkaan kahdeksan tärkeää SM-pistettä.
Kyllä Jaakko tietää.
Kuvat: Jari Niskanen
