SM-rallin kesäkauden avaus Turussa oli taas hieno tapahtuma niin järjestelyiden kuin teiden osalta. Perjantain pääosin asfaltilla ajetut erikoiskokeet antoivat hienon lisämausteen kisaan. AKK teki perjantain osalta SM4 luokan näkyvyyttä edistävän päätökseen muuttamalla lähtöjärjestystä niin, että SM4 luokka lähtee ensimmäisenä liikkeelle. Luokassa oli jälleen eniten osallistujia eli 23 autokuntaa ja se ansaitsee kyllä tulla huomioiduksi. Erittäin tervetullutta!
Kisasta ei juuri tapahtumia puuttunut: SM1 luokan Benjamin Korhola kaatoi autonsa kaksi kertaa samalla EK:lla, mutta ajoi maalin, kilpa-auton palaminen EK3:lla, peurakolari, metsäpalo ja paljon muuta. Kisan aikataulu meni moneen kertaan uusiksi päivän mittaan ja EK5/7 peruuntui kokonaan. SM4 luokkaa oli äärettömän tiukka ja lopulta Ville Vatanen vei voiton 0,1 sek erolla Henri Sääskilahteen, joka johti luokkaa päivän mittaan useaan otteeseen.
Tuomaksen ja Joonan kisa lähti liikkeelle perjantaina hyvin: EK1 hiukan tunnustellen, mutta EK2:lle 4. nopein aika ja yötauolle erinomaisista asemista palkintosijoja ajatellen. Lauantain EK4 jälkeen autokunta oli 5 sek päässä palkintokorokkeelta. EK5 oli suunniteltu iskun paikaksi, valitettavasti metsäpalo peruutti EK:n, joka oli tarkoitus ajaa uudestaan EK7na. Lopputulos maalissa kuudes, mikä on kauden paras.
”Yhdessä haastattelussa toimija kysyi, että mitä kevään aikana on tapahtunut, kun vauhti on nyt tällä tasolla. Vastasin, että lumet suli. Itselle nämä kesäkisat sopii paljon paremmin. Voi vetää omalla linjalla ja nyt kun nuottihommakin alkaa sujumaan, niin onhan tää tosi hienoa hommaa. Tykkään näistä Turun seudun teistä. Nämä on yllättävän hienoja, vaikkei ollakaan Jämsässä ja Keski-Suomessa. Auto toimi hienosti ja kun päästiin testaamaan kisaviikolla sekä asfaltilla, että soralla niin säädöt juuri sitä, mitä halusinkin. Perjantaina varsinkin EK2 oli kyllä todella hieno pätkä, yhteispeli Joonan kanssa sujui hienosti ja ajettiin neljänneksi nopein aika. Lauantai lähti hyvin liikkeelle ja kun tavoite oli olla viiden sakissa, niin siinä vaiheessa, kun oltiin 5 sek päässä podiumista, niin taktiikkana oli iskeä EK5/7:lla oikein kunnolla. Olen ajanut sen aikaisemmin ja nuotituksessa todettiin, että tämä sopii meille. Metsäpalo vaan sotki suunnitelmat ja kun EK6/8 sattui olemaan Vernerin kotitie, jolle hän nyt ajoikin luokkapohjat ja taisteltiin AT-jonossa jäähtyneiden renkaiden kanssa, niin vaikka saatiin toisella vedolla vielä 11 sek nipistettyä ajasta, niin ihan ei vaan siihen viiden sakkiin päästy. Se tietysti harmittaa, mutta antoihan tämä nyt selvät merkit siitä, että vaikka talvi ei oikein sujunut, niin kyllä sitä vauhtia löytyy.” summailee Tuomas Turun kisaa.
Onnin ja Aleksin kisa oli käsitelty heti EK1:llä. Pieni hipaisu oikaisuesteeseen, rengasrikko ja tien sivuun.
”Lähdettiin siihen perjantaille ilman vararengasta riskillä, mikä sitten tällä kertaa toteutui. Ja vaikka meillä olisi vararengas ollut, niin olisihan siinä aikaa kulunut ja oltaisiin oltu kaukana kärjestä joka tapauksessa. Kyllä tuollainen vie parhaan terän siitä ajamisesta, eikä mitään hirmu hyökkäyksiä yritettykään. Tämä meni nyt näin. Lisää vaan testiä ja treeniä ja kohti seuraavia kisoja.”, kommentoi Onni kisatapahtumia.
Seuraava SM-osakilpailu ajetaan 14.-15.6. Seinäjoella.
Comentários